Στην Ελλάδα ζούμε και σε όποια παρέα και να καθίσεις σίγουρα θα βρεις κάποιον ειδικό σε θέμα αυτοκινήτου και όχι μόνο. Όλοι είναι σίγουροι πως ξέρουν την αλήθεια και αν τολμήσεις να εκφέρεις διαφορετική άποψη… χαλάνε φιλίες. Γύρω από τα ελαστικά όμως και την χρήση τους στους καλοκαιρινούς μήνες, τι πραγματικά συμβαίνει;
Αρχικά οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε μία πλήρως λανθασμένη άποψη. Πολλοί θεωρούν πως τα φθαρμένα ελαστικά, το καλοκαίρι λόγω ζέστης, αυξάνουν την απόδοση τους, πιστεύοντας πως το λάστιχο ρολάρει πιο μαλακά άρα πετυχαίνει καλύτερη πρόσφυση. Φυσικά αυτό δεν ισχύει και μάλιστα δουλεύει ακριβώς αντίστροφα, καθώς οι υψηλές θερμοκρασίες του οδοστρώματος, σε συνδυασμό με σκόνη, γόμες και πιθανή καλοκαιρινή μπόρα, δημιουργούν απίστευτη ολισθηρότητα. αρα είναι ξεκάθαρο πως η νοοτροπία ότι όσο χάλια και να είναι ένα ελαστικό, το καλοκαίρι το βγάζει λόγω καιρού, δεν ισχύει σε καμία περίπτωση. Μακάρι να ήταν αλήθεια βέβαια.
Από κει και πέρα μία ακόμη πλήρως λανθασμένη άποψη που κυκλοφορεί, είναι πως εάν αλλάξεις ελαστικά στην αρχή του καλοκαιριού, η φρέσκια γόμα θα φθαρθεί πιο γρήγορα από το αναμενόμενο, λόγω ζεστών συνθηκών. Καμία αλήθεια δεν κρύβεται πίσω από αυτή την θεωρία καθώς οι εξωτερικές θερμοκρασίες από μόνες του δεν είναι σε θέση να καταστρέψουν ένα ελαστικό.
Για να γίνει αυτό θα πρέπει ο οδηγός να πιέσει πάρα πολύ τα ελαστικά με λάθος κινήσεις και φυσικά να οδηγεί για πολύ ώρα στο όριο. Τα λάστιχα έχουνε την μέγιστη απόδοση και την λιγότερη φθορά σε μία συγκεκριμένη θερμοκρασία. Μπορεί αυτή να επιτυγχάνεται πιο γρήγορα σε έναν καύσωνα, μα δεν αλλάζει το όριο της.
Το καλοκαίρι συνεπάγεται πολλά χιλιόμετρα, νέες τοποθεσίες με δρόμους που δεν γνωρίζουμε και φυσικά περιπέτεια. Γιατί να μην έχετε σύμμαχο σε όλα αυτά ένα νέο καλό σετ ελαστικών και να παίζετε κορώνα γράμματα καθημερινά τις διακοπές σας; Μην το αφήσετε για Σεπτέμβρη λοιπόν καθώς δεν υπάρχει κανένας λόγος ούτε καν οικονομικός.
Τα λάστιχα πρέπει να αλλάζονται αυστηρά:
Με πολύ απλά λόγια, τα ελαστικά θα πρέπει να αλλάζουν α) όταν συμπληρωθούν 3 χρόνια χρήσης τους ή β) κάθε 40.000χλμ ή γ) όταν το βάθος πέλματος (γόμα) είναι κάτω από 4.0 χλστ (με κατώτατο όριο 1.6 χλστ). Αν ,λοιπόν, τα ελαστικά σας βρίσκονται σε κάποια από τις παραπάνω κατηγορίες, πρέπει να τα αλλάξετε.
Tips για να μην τους τρώτε χρόνια ζωής:
Πολλοί οδηγοί, τις περισσότερες φορές από άγνοια, κάνουν συχνά κάποια λάθη τα οποία αυξάνουν την φθορά των ελαστικών και μειώνουν τον χρόνο ζωής τους.
Μην «καβαλάτε» πεζοδρόμια. Αυτό μπορεί να φαίνεται πολύ δύσκολο για έναν οδηγό που κινείται σε μεγάλη πόλη αλλά είναι σημαντικό για την φθορά του ελαστικού. Κάθε «καβάλημα» πεζοδρομίου, συνεπάγεται πιθανές μεταβολές στην πίεση του αέρα και στην οδική συμπεριφορά. Αν λοιπόν θέλετε να φροντίζετε τα ελαστικά σας, αποφύγετε αυτήν την συνήθεια.
Αποφύγετε την επιθετική οδήγηση. Τα συχνά απότομα φρεναρίσματα, τα σπιναρίσματα και γενικώς η επιθετική οδήγηση είναι προφανές ότι συμβάλουν στην γρηγορότερη φθορά των ελαστικών.
Μην ξεχνάτε να ελέγχετε το βάθος πέλματος. Μην ξεχάσετε να ελέγχετε τακτικά το βάθος πέλματος (γόμα) των ελαστικών. Όπως αναφέρθηκε και στην αρχή του άρθρου, τα ελαστικά είναι καλό να αλλαχθούν αν το βάθος πέλματος έχει πέσει κάτω από 4,0 χλστ. (με κατώτατο επιτρεπτό τα 1,6 χλστ.)
Μην αφήνετε τα ελαστικά σας να «πολυκαιρίσουν». Πολλοί πιστεύουν ότι μπορούν να κρατήσουν τα ίδια ελαστικά για παραπάνω από 3 χρόνια εφόσον δεν διανύσουν πολλά χιλιόμετρα με τα αυτοκίνητό τους. Αυτό είναι λάθος γιατί τα ελαστικά φθείρονται και με την πάροδο του χρόνου ακόμα και αν δεν έχουν διανύσει πολλά χιλιόμετρα. Για παράδειγμα, ένα ελαστικό που έχει «γράψει» 5.000 χλμ. σε 5 χρόνια, είναι χειρότερο από ένα αντίστοιχο που έχει διανύσει 50.000 χλμ. σε 2 χρόνια.