Κείμενο φωτογραφία ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΚΟΣΜΑΣ
Πενήντα και πλέον χρόνια έχουν περάσει από την μέρα λήψης της φωτογραφίας αυτής της ανάρτησης. Εικόνα .. στην παραλία της Καβάλας το 1971 και στο λιμάνι, στην γωνία των οδών θωρηκτού “Αβέρωφ” και τότε, Βασιλέως Παύλου όπου διακρίνεται το οχηματαγωγό επιβατηγό πλοίο “ΘΑΣΟΣ” που έκανε δρομολόγια προς το νησί , ένα υπερσύγχρονο και γρήγορο για την εποχή πλοίο . Δεν έχει κτιστεί ακόμα το κτίριο του Λιμενικού Ταμείου ενώ το περίπτερο στην διασταύρωση των οδών είναι ακόμα και σήμερα εκεί, όπως και το μικρό “φυλάκιο” του Λιμεναρχείου , που σήμερα είναι εγκαταλειμμένο (δίπλα ένας από τους πρώτους τηλεφωνικούς θαλάμους του ΟΤΕ, ο πρώτος θάλαμος είχε τοποθετηθεί στην πλατεία Ελευθερίας) . Στο βάθος της φωτογραφίας το παλιό Τελωνείο που είχε κτιστεί επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, δεξιά οι παλιές αποθήκες όπως και τα πρώτα υπόστεγα του Τελωνείου (σήμερα είναι ο Σταθμός Επιβατών), στην μέση το κτίριο των Λιμενεργατών. Το κτίριο του Τελωνείου θα κτίζονταν λίγα χρόνια μετά. Η φωτογραφία είναι από το αρχείο του Λιμενικού Ταμείου Καβάλας (νυν Οργανισμός Λιμένος) .
Το Λιμενικό Ταμείο , το ορθότερο Λιμενική Επιτροπή , κατασκεύασε το 1926, ήταν ένα μεγαλοπρεπέστατο, για την εποχή κτίριο (τα σημερινά παλιά ψαράδικα) τα εγκαίνια του κτιρίου εκείνου είχαν γίνει στις 19 Ιανουαρίου 1927 από τον τότε Μητροπολίτη Φιλίππων Χρυσόστομο Χατζησταύρου, μετέπειτα Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος. Είχε κοστίσει 970.000 δραχμές και στο ισόγειο του κτιρίου στεγάσθηκε και ιχθυαγορά της πόλης. Πρόεδρος της Λιμενικής Επιτροπής ήταν ο Θεοδόσιος Χαραλαμπίδης. Δυο χρόνια αργότερα, τον Νοέμβριο του 1929, ο Ελευθέριος Βενιζέλος, θεμελιώνει το νέο Λιμάνι Καβάλας με πρόεδρο της Λιμενικής Επιτροπής τον Δημήτριο Γρηγοριάδη. Τα γραφεία της Λιμενικής Επιτροπής στεγάσθηκαν στο κτίριο εκείνο μέχρι το 1973, όπου μεταφέρθηκαν εκεί που είναι σήμερα το Λιμεναρχείο. Η Λιμενική Επιτροπή, πρόδρομος του Λιμενικού Ταμείου, έπαψε να υπάρχει από τότε που ιδρύθηκε η Ανώνυμη Εταιρεία Οργανισμός Λιμένος Καβάλας. Το Λιμάνι της Καβάλας είχε, μετά από αυτό του Πειραιά, την μεγαλύτερη εξαγωγική δραστηριότητα, το 1928, σύμφωνα μετά στατιστικά στοιχεία, οι εξαγωγές έφτασαν το 1.286.148.000 δραχμές. Κυρίαρχο προϊόν ο καπνός και χώρες εξαγωγής η Γερμανία, η Αμερική, η Ιταλία, η Ολλανδία, η Αυστρία, η Τσεχοσλοβακία. Τα ατμόπλοια που κατέπλευσαν στο Λιμάνι της Καβάλας το 1928 ήταν 758. Ακτοπλοϊκά η Καβάλα συνδέονταν, τότε, με την Θεσσαλονίκη το Άγιο Όρος αλλά και με την Αλεξανδρούπολη το Βόλο και τον Πειραιά.
Σύμφωνα με την απογραφή του 1928 είχε 49980 κατοίκους από αυτούς οι 25468 ήταν άνδρες και οι 24512 γυναίκες.
Ο Γιάννης Τσούπρας, από την Θάσο απόστρατος αξιωματικός του Λιμενικού σώματος με είπε ότι : “Το Ε/Γ-Ο/Γ «ΘΑΣΟΣ» , συμπλοιοκτησίας των κυρίων Ζάχαρη, Αθανασιάδη και Μπογδάνη , σχεδιάσθηκε από Έλληνα ναυπηγό , τότε Πλοίαρχο του ΠΝ , ναυπηγήθηκε στο Πέραμα Αττικής με σύγχρονες προδιαγραφές και πήρε κλάση ABS (American Beraue of Shipping) . Εκτελούσε καθημερινά δρομολόγια μεταξύ Καβάλας και Θάσου και κάθε Δευτέρα – Τετάρτη – Παρασκευή επέκτεινε τον πλου μέχρι την Μύρινα της Λήμνου” και ο Ο Σωτήρης Ξώγνος από τη Νυρεμβέργη της Γερμανίας με είπε ότι: “οι ιδιοκτήτες του πλοίου, ήταν οι Ζάχαρης, Αθανασιάδης και Μπογδάνης. Οι δυο πρώτοι είχαν στην Καβάλα μηχανουργείο. Με τους πλόες του ΘΑΣΟΣ προς Λήμνο πρωτογευθήκαμε και το λημνιό τυρί σε καλαθάκι”.